Flow! en anti-stress vaccine.

Når jeg skriver at flow er en anti-stress vaccine, så er det selvfølgelig som med andre vacciner, at de sjældent dækker 100%. Så lad os lige slå fast: Langvarig stress opstår når oplevede forventninger til et menneske overstiger det menneskes oplevede ressourcer….. så går du i en lortesituation, hvor der enten forventes alt for meget af dig fra andre, eller du endnu ikke har lært at sætte dine egne forventninger ned, ja så kan det at være i flow, ikke forhindre dig i at få symptomer fra en langvarig stressbelastning.

Men hvad er så flow?
Selve det psykologiske begreb fik sit navn af psykologen Csikszentmehalyi (udtales: chick-sent-me-high-ee) og det handler om den tilstand vi kommer i, når vi vil prøve at lære noget nyt. Det nyes skal være lidt svært men ikke uopnåeligt, og det skal kræve alt vores opmærksomhed og fokus for at få det lært.
I de situationer har tiden med at være ikke-eksisterende, vi er motiveret og engageret i noget, som vi ikke bare lige kan klare, men som vi kan se kan lykkedes med noget indsats. I de situationer er vores hjerne fuldstændig opslugt af det vi laver og vi glemmer alt omkring os for at nå vores mål.

Flow i praksis.
Vi kan alle finde noget i livet, som kunne være sjovt at lære selv om det er lidt svært – hverken køn, alder eller evner forhindrer at vi finder vores ”flow-læringsmuligheder”…… det er kun vores prioriteter der er en forhindring (for det forudsætter selvfølgelig at vi indimellem vælger noget fra og siger NEJ i vores alt for travle hverdag!)

For 2 år siden, da jeg var 43 år, prøvede jeg at spille beachvolley for første gang i mit liv. Som gammel volleyballspiller var det jo ikke en helt ukendt sport, men det var alligevel tilstrækkeligt anderledes til at jeg oplevede mig som temmelig tung og inkompetent med bolden der i ”sandkassen”. Noget der overraskede mig, for jeg har altid haft nemt ved boldspil… ja jeg blev faktisk temmelig frustreret over at gå fra kompetent volleyballspiller til total inkompetent beachvolley spiller, så jeg bestemte mig for at det ville jeg have lært!
Jeg ved godt at jeg ikke bliver så dygtig at jeg vil kunne klare mig i elitedivisionen af dansk beachvolley (er trods alt ikke 20 år længere), men mit mål er at jeg skal have lært beachvolley på et niveau, så jeg kan vinde nogle kampe i 2. Division…. Og jeg skal nok nå målet på et tidspunkt der ude i fremtiden (det er svært men ikke uopnåeligt 😉
For 2 år siden var jeg blot tung og inkompetent, sidste år var jeg stadig tung men begyndte at kunne noget af spillet, og i år har jeg fået fornuftig styr på min serv og blok, så nu skal der arbejdes mere intenst med angrebet.
Jeg elsker at knokle rundt i sandet, tiden flyver afsted (og det en hel del hurtigere end jeg gør) og jeg skal hele tiden gøre mig umage for at få lært de nye elementer i spillet, som jeg så gerne vil have lært.
Det er ikke kun sundt for min krop – min hjerne skal ikke håndtere en masse informationer på samme tid, jeg tænker ikke over hvad vi skal huske at have købt ind, om jeg har fået svaret på mails eller har fået styr på alt til den næste dags arbejdsopgaver…. Min hjerne fokuserer kun på at få lært det jeg gerne vil have lært i beachvolley…. Dejligt simplet og en vigtig pause fra alle de stressorer, der kan give os alle stess-overbelastning i de travle hverdage.

Fordybelse, ikke nødvendigvis hård fysisk udfoldelse….
Nu tænker du muligvis ”jeg hader boldspil… og kan slet ikke overskue at skulle koordinere nogen aktiviteter med andre i min allerede pressede hverdag!”….
Også tænker jeg ”nøj hvor har du brug for en flow-aktivitet i dit liv!”….
Men flow forudsætter ikke at du er sammen med andre eller er fysisk super aktiv – flow forudsætter at du arbejder med noget du kan fordybe dig i.
Min anden flow-aktivitet er at spille på klaver. Jeg spiller sjældent når der er andre af familiens medlemmer i stuen, jeg er ikke specielt dygtig (…. Psykologen i Forsvaret noterede sågar i udtalelsen om mig, at der var ”mistanke om motoriske vanskeligheder” efter den berømte tap-test… han vidste ikke at jeg som orddøv ikke kunne stave baglæns).
Men jeg sætter mig til mit klaver, tager den lille højskolesangbog eller DGI-sangbog frem og øver mig så på forskellige sange, med becifringerne i venstre hånd og melodien i højre, og en fod på pedalerne…..
Jeg har ikke noget naturligt motorisk talent, så vidt havde han ret ham ved Forsvarets rekruttering, men jeg har gehør og er stædig som bare pokker, så jeg får spillet noget og jeg får lært. Det er en aktivitet der kræver alt min fordybelse, så igen får hjernen en pause fra alle andre tanker, jeg kan gå til og fra den som det lige passer og det involverer ikke andre mennesker.
Så fordybelse til en flow-læringstilstand kan også være aktiviteter du sidder selv med, om det er at hækle, tegne, bygge togbaner eller at snitte træfigurer er ikke så vigtigt, når bare det virker for dig!

Med sommerferien for døren!
Hvis du nu går hen og bliver syg, lige så snart du får ferie, så er det et meget tydeligt signal fra din krop om at den har været udsat for et for højt stressniveau over for lang tid … (forklaringen om hvorfor kan vi tage i et andet blogindlæg)….. og får du så tid der under dynen eller i sofaen med snot og anden sygdom, så brug tiden på at få tænkt over hvordan du undgår den situation igen, til din næste ferie (for det vil ske igen, får du ikke lært!).

Brug tiden på hvordan du får dig en flow-anti-stress-vaccine som en fast del af dit liv… jeg lover dig, at være glad og fordybet er stærkt vanedannende og gør livet endnu mere fantastisk at være i 😉

God sommer til jer alle.

Winnie Ladefoged Kjelsgaard

 

 

Dette indlæg blev udgivet i Ikke kategoriseret. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *